Saturday, May 22, 2010
Blue Ocean Strategy (BOS)
Blue Ocean Strategy
Kita hidup dalam persekitaran yang semakin berubah dan pengetahuan kita harus seiring dengan perubahan semasa untuk kekal relevan dalam pekerjaan yang kita laksanakan.
Tiada perjalanan yang mudah, tiada persahabatan yang hanya dipenuhi oleh gelak ketawa tetapi kita semua merasa teruja setiap hari dalam perjalanan yang kita lalui kerana kita menyedari bahawa kita dalam misi untuk belajar dan meningkatkan pencapaian diri.
Realitinya hidup kita tidak pernah sama sepanjang masa dan sejarah telah membuktikan bahawa kita selalu tersilap membuat pertimbangan dalam keupayaan kita untuk mencipta perkara baru yang memberi kebaikan dan mencipta semula perkara sedia ada untuk menjadikannya lebih baik dan boleh dinikmati oleh semua.
Blue ocean (lautan biru) mewakili semua industri yang belum wujud hari ini.
Ia dikenali sebagai ruang pemasaran yang belum diketahui, penciptaan permintaan dan peluang utnuk pertumbuhan yang menguntungkan.
Dalam blue ocean, persaingan adalah tidak relevan sebab peraturan permainan belum ditentukan.
Value innovation (inovasi nilai) memfokuskan kepada menjadikan pesaing tidak releven dengan mencipta lonjakan dalam nilai kepada para pembeli dan organisasi anda yang seterusnya membuka ruang pasaran baru dan tidak ditandingi.
Ia berlaku hanya dalam keadaan di mana inovasi organisasi diiringi oleh kedudukan prasarana, harga dan kos.
Menunjukkan cara membentuk semula batasan-batasan pasaran
Memfokuskan kepada gambaran yang besar
Melangkaui permintaan sedia ada
Mendapatkan urutan strategi yang betul
Mengatasi halangan organisasi
Membina pelaksanaan menjadi strategi.
The Starbucks experience : 5 principles for turning ordinary into extraordinary
1. make it your own (buat macam hak sendiri)
2.everything matters (semua perkara penting)
3.surprise and delight (mengejutkan dan menyenangkan)
4.embrace resistance (terbuka terhadap kritikan)
5. leave your mark (tinggalkan jejak anda (penanda aras) )
Bagaimana Starbucks Coffee mengembangkan bisnesnya
Jika kita melihat kembali kepada batasan-batasan konvensional persaingan yang dipaparkan oleh W.Chan Kim dan Renee Mauborgne (Blue Ocean Strategy):
Path 1 : across alternative industries
Path 2 : across strategic groups within industries
Path 3 : across the chain of buyers
Path 4 : across complementary product and service offerings
Path 5 : across functional or emotional appeal to buyers
Path 6 : across time
Menempatkan Starbucks Coffee pada path 5: across functional or emotional appeal to buyers sebagai perusahaan yang dengan gemilang mengubah perniagaan kedai kopi sebagai komoditi menjadi daya tarik emosional bagi para pelanggannya. Dengan layanan terbaik, persekitaran kedai kopi yang nyaman serta “sentuhan” khas Starbucks lainnya sehingga menjadikan harga kopi sebagai komoditi (biji kopi) yang berharga berkali ganda tingginya dan mampu dibayar oleh para pelanggannya.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
tulislah apa saja yang bermakna buat semua yang membaca...