Friday, August 21, 2009

Kali Pertama Sampai ke Indonesia

"Padang dan Bukit Tinggi: Antara Satu Rumpun Satu Agama Dari Perspektif Rakyat MalaysiaShare
Friday, 12 June 2009 at 11:02 Edit note Delete
Tanggal 7 jun 2009 buat kali pertamanya dalam hidup saya dapat menjejakkan kaki ke Bumi Minangkabau tanah kelahiran Hamka, Dr. Hatta dan Tan Malaka....rasa terkejut juga melihat keadaan di lapangan terbang yang sedikit berbeza dengan apa yang terdapat di LLCT dan KLIA yang serba canggih itu. Sesampainya kami ke lapangan terbang Padang...saya perlu mengisi 15 helai borang bagi mewakili 5 orang ahli keluarga yang dibawa bersama...punyalah susah nak masuk ke Indonesia rupanya...masa dlm penerbangan saya tak sempat isi borang selengkapnya kerana agak sibuk bersarapan pagi bersama anak isteri kerana kami menaiki penerbangan dari LCCT seawal jam 7.50pagi...(kos sarapan pagi kami berlima ialah RM61.00...penerbangan Airasia agak selesa dan layanan pramugarinya agak profesional...tidak hairanlah mereka mendapat anugerah antara penerbangan sejenisnya yang terbaik di dunia.oleh SKYTRAX cuma kemudahan di LCCT yang agak tidak selesa bagi kanak-kanak dan warga emas...satu lagi skirt pramugari airasia agak singkat dan tak menggambarkan budaya negara Malaysia...yang lain-lain saya bagi B+)
Tiada ucapan selamat datang mahupun senyuman terukir pada bibir pegawai imigresin yang memeriksa pasport kami...orangnya kacak macam ariwobowo..tapi bermuka selamba...lepas siap dicop dan pasport anak-anak saya diperiksa satu persatu...pihak agensi pelancongan siap menanti..dan beg kami mula dibawa masuk ke dalam bas yang siap sedia menunggu...panasnya bumi padang ni...macam di padang arafah masa musim panas...

Dengan bantuan guide"

1 comment:

  1. setuju pakcik! imigresen di kedua negara seharusnya boleh lebih ramah kepada para tourist dari negara serumpun. saya sudah 3 kali ke malaysia, imigresen malaysia tidak hanya tidak tersenyum, tapi juga memandang saya seperti criminal, they always look down on me/us.

    ReplyDelete

tulislah apa saja yang bermakna buat semua yang membaca...