Sunday, August 23, 2009

Persoalan antara 2 warganegara Malaysia dan Indonesia
















Seorang rakyat Indonesia menulis kepada saya:Malaisia negara kecil dari segi wilayah dan penduduk, etnis penduduk, penduduk indonesia yg jadi warga malaisia itu membawa budaya nya dari indonesia, itu yg di klaim malaisia budaya nya, biar jadi malaisia trully asia, dasar malaisia dak punya malu dan kurang budaya. Moga saja nurdin m top yg teroris di indonesia menteror juga di negaranya sendiri malaisia, semoga latnat Allah menghukum malaisiaJawapan saya (rakyat Malaysia) kepada beliau:jika pandangan anda begitu tak mengapalah...tapi saya sebagai seorang rakyat malaysia tidak melihat sebegitu rupa..kami tidak memusuhi Indonesia..kenapa kita mesti berebut budaya...budaya bukan boleh dijual beli..ia diamalkan oleh setiap orang berdasarkan keturunan dan kebebasan memilih...anda boleh kata apa saja..kerana itu adalah pilihan anda..tapi saya tidak mahu memilih untuk mengata perkara yang buruk tentang negara anda dan anda sendiri..saya sendiri tidak bersetuju dengan apa yang nordin mat top lakukan..begitu juga dalam kes anak raja kelantan dengan manohara..saya memilih untuk berlaku adil...perkara yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah..akhirkata..janganlah biarkan media memburukkan hubungan antara rakyat di 2 buah negara ini...media punya agenda keuntungan (lariskan jualan) ...kita rakyat mempunyai agenda kesejahteraan dan kemakmuran..cuma satu saya pinta dari anda...jangan terlalu emosional dalam memilih tindakan...fikirkan dulu semasak-masaknya...dan satu perkara lagi jangan kita cemarkan kemuliaan bulan Ramadhan dengan berburuk sangka dan bersengketa sesama negara berjiran...Rosli bin HamidPerlis, Malaysia.24 Ogos 2009

rakyat Indonesia..Pak Zainal..amat mesra dan peramah...

seorang ibu rakyat Indonesia yang mesra amat bersopan santun melayan tetamu rakyat malaysia seperti saya

seorang penduduk pulau Jawa yang berasal dari desa kelahiran Hamka..juga rakyat Indonesia yang baik budinya terhadap saya semasa saya di Indonesia..

satu billboard yang menarik hati rakyat malaysia macam saya semasa di Bukittinggi, Sumatera Barat,Indonesia.

seorang pengiring VIP rakyat Indonesia di Bukittinggi, Indonesia

No comments:

Post a Comment

tulislah apa saja yang bermakna buat semua yang membaca...