Friday, October 16, 2009

Cerita Manusia dan Kemanusiaan 3






Assalamualaikum dan selamat bercuti di hujung minggu kepada semua yang membaca blog ini.

Hari ini saya ingin membawakan satu pandangan dan pendapat dari seorang anak perempuan kepada pasangan mat salleh australia. Sengaja saya cari dan kutip semua ini untuk hidangan anak saya yang bernama hafiz dan adik-adiknya yang masih kecil dalam usia 8, 6 dan 4 tahun yang belum lagi berpeluang untuk akses ke blog ini.

Kita semua sedia maklum yang setiap dari kita juka ditakdirkan mempunyai anak tentunya kita mahu anak-anak kita jadi lebih berjaya dan bahagia daripada apa yang kita lalui dan nikmati hari ini.

Atas sebab itulah maka sebelum saya berkahwin lagi...saya yang pilih ibu mereka...dan sebelum mereka dilahirkan lagi saya dan isteri dah mula memilih nama-nama yang baik dan perbincangan kami biasanya mengambil masa berbulan-bulan lamanya. Kedua-dua kami akan selalu membaca surah-surah dan ayat yang dianjurkan dalam amalan sebagai bakal ibu dan bapa..semuanya berlalu serupa sehinggalah anak kami yang bongsu yang berusia 4 tahun itu.

Banyak lagilah perkara yang kami buat sehingga kekadang ditegur oleh ibu dan bapa kami...tetapi atas dasar sikap terbuka kami terhadap sebarang perkara yang positif maka kami memilih untuk menulis skrip kehidupan berumahtangga dan membesarkan anak-anak dengan cara yang tersendiri. Antaranya yang menjadi keluh kesah di kalangan ahli keluarga ialah tidak seorang pun anak kami yang membesar melalui proses buaian. Ini berdasarkan nasihat seorang doktor perubatan yang mengatakan anak-anak masa kecil tak patut digoyang kerana proses ini akan menjejaskan kecemerlangan kognitif anak itu. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar sehinggalah adik saya kata anak-anak saudaranya sebagai anak-anak MILLENIUM.

Begitu juga masa nak mencari pengasuh anak-anak kami...saya nampak pada hari pertama anak saya yang sulung dibawa ke rumah pengasuh...air mata isteri saya bercucuran gugur..saya sebagai bapa tak pula rasa nak menangis kerana pada saya inikan salah satu dari cabaran dalam membesarkan anak-anak kerana kami suami isteri bekerja. Akhirnya kami diberikan Allah seorang pengasuh yang baik dan hari tugasnya telah pun selesai dengan kehadiran Aidil Fitri baru saja berlalu..anak saya dah mula bersekolah di taman asuhan kanak-kanak bersama abangnya. Terima kasih yang tak terhingga kami lafazkan kepada pengasuh dan keluarganya yang telah mengasuh dan mendidik anak kami seperti ahli keluarga mereka sendiri. Sebagai penghargaan saya dan isteri telah menghadiahkan pengasuh anak kami sebentuk cincin emas..saya sedar walaupun budi dan jasanya tak boleh dibalas dengan wang ringgit dan harta tetapi atas kerendahan hatinya melaksanakan yang terbaik ..kami menyanjung tinggi sumbangannya yang amat besar itu.

Bersama ini saya bawakan bersama satu cerita manusia dan kemanusiaan dari sudut pandangan seorang anak perempuan yang melihat dirinya dan pandangan ibubapa terhadapnya dengan hati yang terbuka....jom kita baca....

Crush your children's spirits early

Page: Print Mandy Sayer October 16, 2009
Article from: The Australian

KIDS these days have too much self-esteem. After crashing her yacht into a tanker only hours into her solo journey around the world, 16-year-old Jessica Watson returns to the family home, sticks on a Band Aid, and sets off yet again, waving to the cameras.

A couple of years ago, teenager Corey Worthington invited hundreds of strangers to his party, trashed the family home, terrorised his neighbours, and refused to apologise or even admit he might have inconvenienced a few people. And only two weeks ago at a Brisbane party, I met a teenage girl who was boasting about the fact that she drives around all the time, despite not having a licence.

"Isn't that dangerous?" I inquired, staring at her nose rings.

She smirked and drained her Jim Beam and Coke. "Only if you get caught," she replied, crushing the can into an hourglass.

I hesitate to suggest this, but most of this over-confidence is probably due to the way these kids have been raised, with parents reassuring their little Joshuas and Chloes that they can grow up to do or be anything.

My parents, on the other hand, got it right immediately, and a lot of their parenting had to do with good old humiliation. At seven, after my petite older sister began studying classical ballet, I asked my mother if I, too, could study dance. My mother merely laughed and shook her head. "You'll never be a ballerina, Mandy. You're too fat!"

A few months later both my mother and father sat me down for a solemn talk about my future. They were concerned about my clumsiness and my absent-minded nature, which had been growing worse. They'd already seen me walking into a telegraph pole on the way to school, dropping plates while washing up, and tripping over, repeatedly, on the back step. I was expecting them to tell me that they wanted to take me to a doctor, or to a specialist, or that they were going to give me medicine to make my awkwardness go away, but all they said was, "Promise us just one thing. When you grow up, never learn to drive. Because if you don't kill yourself, you'll kill somebody else."

So there's the answer, folks, crush your childrens' spirits early, if not for their own good, then for the benefit of society. I know it certainly worked for me: I am now a grown woman who has never learned to drive and who has never become a ballerina - well, not yet, anyway.


1 comment:

  1. peringatan yg baik abah..
    kdg2 kita perlu keluar dari kebiasaan,bersikap terbuka tapi dgn sandaran yg betul utk mndpt hasil yg lebih baik..
    menjadi tanggungjawab ibu bapa utk mendidik anak2 dlm menjaga tingkah laku dlm kehidupan bermasyarakat ataupun menegah mereka drpd keinginan yg bersifat negatif..

    ReplyDelete

tulislah apa saja yang bermakna buat semua yang membaca...